Jeg har i flere artikler på Denfri skrevet om Facebooks censur af kunstneriske ytringer. Nu ser det ud til, at den sociale netværksgigant bløder sin politik op.

Sagen begyndte, da kunstneren Frode Steinicke postede et billede af maleriet L’Origine du monde (Verdens oprindelse eller Verdens urkød, red.) skabt af den franske realist Gustave Courbet i 1866. Billedet forestiller et blottet kvindeskød, og Frode Steinicke mente, at det udgjorde en passende illustration til DR2’s temaaften om kussen (sendt 12. februar 2011). Facebook var af en anden mening og deaktiverede Steinickes profil.

Jeg skrev en artikel om Facebooks censur af Frode Steinicke til Denfri og linkede til artiklen på min Facebook profil (linket indeholdt et foto af Courbets maleri). To timer senere blev min Facebook profil deaktiveret. Både Steinicke og undertegnede skrev herefter til Facebook for at få genåbnet vores profiler. Vi redegjorde for, at L’Origine du monde ikke er pornografi, men regnes for et mesterværk indenfor realismen.

Om det gjorde indtryk på Facebook Teamet, eller det i stedet var det franske dagblad Le Monde’s omtale af sagen, vides ikke. Men efter få dage blev Frode Steinicke og undertegnedes Facebook profiler igen aktiveret. Frode Steinicke besluttede, at han fremover ville overholde Facebooks regler vedrørende nøgenhed på postede billeder, mens jeg iværksatte en undersøgelse af Facebooks grænser i forhold til censur af kunstneriske ytringer, der indeholder elementer af nøgenhed.

Det viste sig, at Facebook har en meget lav tolerancetærskel i forhold til nøgenhed, selv hvis denne er en del af et samlet kunstnerisk udtryk. Efter blot tyve minutter fik jeg fjernet et fotografi af en nøgen sort mand taget af den amerikanske bøssekunstner Robert Mapplethorpe. Senere fjernede Facebook et foto, der parafraserede Leonardo da Vinci’s mesterværk Den Vitruvianske Mand. Til gengæld fik et maleri som C.W. Eckersbergs Kvinde foran et spejl fra 1841 med sin sensuelle, men rygvendte model og dydige beskæring akkurat lov til at passere under radaren.

Eckersbergs rygvendte model flyver under Facebooks radar.

21. februar linkede jeg på min Facebook profil til en ny artikel om Facebooks censur af Courbets maleri. Kort efter blev linket og kommentarerne til linket slettet af Facebook. Samtidig fik jeg en mail fra Facebook Teamet, der kundgjorde, at jeg de næste 30 dage ikke kunne poste billeder på min Facebook væg, da jeg havde overtrådt Facebooks Anvendelsesvilkår. Dermed blev kunstneren udstyret med et billedforbud.

Jeg klagede min nød til kulturminister Per Stig Møller, der ikke ønskede at gå ind i sagen, men i stedet opfordrede mig til at finde et andet sted på internettet, hvis jeg ikke var enig i Facebooks billedpolitik. Kulturminister Per Stig Møllers holdning deles af en del danskere, har jeg konstateret de seneste uger. De har givet udtryk for, at de finder diskussionen om porno eller kunst irrelevant, og at diskussionen i bund og grund handler om, hvorvidt man accepterer Facebooks regler eller ej. Hvis man ikke accepterer reglerne, bør man ifølge denne logik finde et andet sted på nettet at hænge ud.

Den holdning gør sig ikke gældende i Frankrig. Årsagen er muligvis, at franskmænd har en mindre puritansk tilgang til billeder med elementer af erotik og nøgenhed. Og så har det helt sikkert spillet ind, at franskmænd generelt har det skidt med, at en amerikansk virksomhed begiver sig ud i at censurere fransk kulturarv. Over 10.000 franskmænd har på internettet givet udtryk for deres utilfredshed med Facebook, og flere hundreder har udskiftet deres profilbilleder med L’Origine du monde eller i nogen tilfælde billedkunstneren Orlan’s parafrase L’origine de la guerre fra 1989.

Orlans Courbet-parafrase.

Om protesterne har gjort indtryk på Facebook står ikke klart. I dag kunne jeg til gengæld konstatere, at Facebook Teamet uden at give lyd fra sig havde ophævet mit forbud mod at poste billeder på min Facebook væg. Om ophævelsen af billedforbuddet også er en accept af retten til at poste Courbets L’Origine du monde vides ikke.

The following two tabs change content below.

Har du noget at bidrage med?