Det er barnelærdom, at en genstand har den pris som køber og sælger kan blive enige om. Og det er lige så indlysende, at det er forkert, hvis en tredje person bryder ind i handlen og kræver, at køber før handlen gennemføres, skal betale op til 180 % mere end markedsprisen.

Hvis man som privatperson forsøgte noget sådan, ville man, afhængig af hvor krasbørstige køber og sælger var, i bedste fald ende med at sidde i fængsel – og i værste fald få en velfortjent omgang klø, før man endte i kachotten for afpresning.

Sådan er det dog ikke, når det er staten, der agerer tredjemand ved køb af motorkøretøj. Nej, her bliver det af politikerne på Christiansborg fremstillet som helt legitimt at afkræve køber op til tre gange så meget som markedsprisen tilsiger, før han kan nyde sin bil eller mc. Det er lovligt, javist, men det er lige så forkert, som hvis ens nabo og et flertal af hans 178 venner bestemte sig for at presse penge ud af en i forbindelse med et bilkøb.

Hvad gør man så?

Der er dog heldigvis håb for mennesker, der relativt risikofrit ønsker at få nogle af deres egne penge tilbage fra staten, hvis de er blevet plukket for op til 180 % af den reelle salgspris.

Jeg vil i eksemplet herunder tage udgangspunkt i mit eget brandbeskattede køb af en Suzuki GSX 650 F, der er for motorcykler, hvad Skoda Felicia er for bilerne –simpel og billig.

Min cykel kostede i indkøb inklusive skatter og afgifter kr. 90.500 (!). Heraf var de kr. 10.997,00 moms og de kr. 34.991,00 registreringsafgift. Samlet set har jeg altså i runde tal betalt dobbelt så meget for maskinen , som jeg og sælger under utvungne og ordenlige forhold ville kunne have aftalt os ud af.

Men uretfærdigheden kan i noget omfang bekæmpes, hvis man gør som følger:

1. Udfyld og indsend anmeldelse om, at du vil eksportere dit køretøj til udlandet og vil have afgiftsgodtgørelse. Blanketten findes her. Min egen blanket, som SKAT godtog kan ses her.

2. Medsend registreringsbevis og kvittering (slutseddel) fra din forhandler i kopi.

3. Medsend dokumentation for, at du har solgt motorkøretøjet til en fiktiv person i f.eks. Tyskland. Jeg brugte selv denne slutseddelskabelon fra FDM, som SKAT uden videre godkendte som dokumentation for salget. Husk at køber skal være fiktiv – vi vil snyde staten – ikke gøre livet besværligt for en uskyldig tysker.

4. Vent på at du modtager denne blanket fra SKAT, hvor de anfører, hvor mange af dine egne penge, du får igen. Bemærk, at SKAT snupper 15 % af afgiften for besværet (!)

5. Læn dig tilbage og vent på, at dine egne penge (i hvertfald nogle af dem) bliver indsat på din Nemkonto.

Og vupti, nu har du et motorkøretøj, for hvilket du ”kun” har betalt 25% i moms og 15 % af den beregnede afgift!

Hvad med nummerplade?

Hvis man i forvejen ikke har meldt sin plade tabt, og derfor ligger inde med den originale plade, kan man med fordel bestille en meget vellignende nummerpladeforfalskning hos svenske www.showplates.se. Hverken ens originale eller den falske plade, vil dog kunne tåle at blive slået op i Centralregistret for motorkøretøjer, da det her vil fremgå, at pladen er tabt/afmeldt eller slet og ret ikke eksisterer i registret.

Men det er der naturligvis også råd for, hvis man indgår et frivilligt samarbejde med andre frihedsorienterede mennesker.

Man kan nemlig nemt forstille sig, at man ikke er den eneste, der har fået nok af at blive røvet af staten, fordi man har et ønske om at køre miljørigtigt, sikkert og moderne. Andre mennesker i samme situation oplever garanteret samme frustration, og dem kan man med fordel samarbejde med.

Derfor skal der ikke meget fantasi til at forestille sig, at et antal personer, der ejer samme slags køretøj i samme farve, vil kunne finde sammen om at lade et enkelt af køretøjerne forblive indregistreret og resten kunne afmelde sig galskaben jf. ovenstående beskrivelse. Den ene uheldige, der forbliver lovformeligt indregistreret og afgiftsramt,  ville så blive kompenseret økonomisk af de andre, der nu deler samme registreringsnummer.

Der er ingen tvivl om, at ovennævnte er ganske ulovligt, men man skal altid huske på, at når uret bliver ret, bliver modstand en pligt. God afgiftsbefriet fornøjelse!

The following two tabs change content below.

Lars Kragh Andersen

Har du noget at bidrage med?