Frihedselskende Internet-aktivister har haft nok at kæmpe for i de seneste år:

Kommercielle medier bryder jævnligt ophavsretsloven i fuld dagslys. ACTA blev væltet sidste år. Offentlighedsloven blev vedtaget i år (og når politikerne ikke vil fortælle, hvad de laver, så må vi sørge for at minde hinanden om, hvem der var for). Og i øjeblikket er der diskussion om Patentdomstolen, hvor vi kan se, at der allerede bliver udstedt ulovlige softwarepatenter — og politikere, der tidligere har haft modstand mod softwarepatenter som mærkesag synes nu, at Patentdomstolen er fantastisk.

Der er i det hele taget nok at se til, og Piratpartiet Danmark (PPDK), som tidligere har kæmpet bravt i forbindelse med ovenstående emner, kan let få nye sager til at bide på af sig selv, blot ved at kaste fibersnøren ind i Internet-skyen.

Men… Piratpartiet er i praksis dødt. På Facebook laver de stort set intet andet end at dele links fra Internetpartiet (IP). Internetpartiet er sprunget ud af Piratpartiet, men fordi de ikke er lige så populære, så bruger de ganske enkelt Piratpartiet som platform til deres PR.

Og hvad står Internetpartiet (der spreder nyheder via Piratpartiet) for? Ifølge deres hjemmeside blandt andet:

  • Afskaffe U-lands-bistanden
  • Udmeldelse af EU
  • Nedlæggelse af ligestillingsministeriet og KVINFO
  • Kun tager indvandrere ind, som giver overskud (dvs. ingen krigsflygtninge) og har en IQ på mindst 100, “som er gennemsnittet for danskere (og andre hvide)”.
  • Legalisering af heroin
  • Privatisering af sygehuse
  • Afskaffelse af racismeparagraffen
  • Afskaffelse af rufferiparagraffen

Her er vi godt og grundigt ude over digitale borgerrettigheder og at “se mulighederne, teknologien giver os” , som deres slogan påstår. I det hele taget virker det som en omgang “180grader Nationen! Greatest Hits”, hvilket naturligvis er holdninger, enhver har ret til at have. Dog næppe noget, den typiske digitale aktivist har ønsket gennem sin interesse i Piratpartiet.

Men hvordan fandt det hijack sted? Fra Internetpartiets pressegruppe:

Det betød at PPDK nu ikke længere havde nogen pressegruppe, og deres sociale medier ville være blive inaktive. Det var et dumt spild af penge og personer, da der nu var ~2500 likes på siden, og der var blevet brugt flere tusind kroner af min, Jens, og Rolf’s egen lommer på projektet. Likes kommer ikke af sig selv, og kan ikke bare købes. Den mest effektive metode er at skrive mange, gode nyheder og køre reklamer samtidig.

Løsningen er derfor at vi cross-poster relevante nyheder fra IP til PPDK. At nyhederne bliver delt via IP er vores pris for det arbejde vi laver for PPDK’s pressegruppe (dvs. overlappet på pressegruppen af PPDK og IP er 100%).

Og sådan hijacker man en mere populær bevægelse for at få klemt sine mindre populære synspunkter frem.

Opdatering 17:10: Projekt Antifa, som beskriver sig selv som et antifascistisk website, har tidligere skrevet om Piratpartiets samarbejde med bestemte politiske fraktioner i artiklen Nazisympatisører i Piratpartiet.

The following two tabs change content below.
Internetpersonen Peter Brodersen er glad for mennesker, data, teknologi, digitale kort, kreative brug af store mængder af informationer og lange ture på stranden.

Har du noget at bidrage med?