Politisk korrekthed har ligesom andre former for ortodoksi sine fordele. Ikke blot ved vi altid, hvad vi skal mene og sige, den er en tilkendegivelse af et tilhørsforhold til en bestemt gruppe.

Derfor er det også både forvirrende og frustrerende, når direktiverne ikke er klare. Kan man for eksempel som kvinde vende sig imod intolerancen over for muslimer, der er intolerante over for kvinder?

Endnu værre står det til med prostitution. På den ene side er der tale om mænds seksuelle udnyttelse af kvinder, på den anden kvindens frie valg af næringsvej.

Det var naturligvis lidt lettere, dengang vi vidste, at kvinder altid blev tvunget ud i prostitution, når sandheden nok ofte var, at de valgte dette erhverv for at undgå noget, der for dem syntes værre, såsom et ydmygende og underbetalt lønarbejde. Selv om hun naturligvis burde vide, at intet kan være mere ydmygende for en kvinde end at sælge sin krop – altså en bestemt del af den.

Faktisk skal kvinder helst gå med slør ifølge Paulus, så de ikke forleder stakkels uskyldige mænd til voldtægt. Ganske tilsvarende må det være et samvittighedsspørgsmål for en del troende feminister, om en kvinde kan klæde sig på en måde, der fremhæver og udstiller (latin: prostituit) hendes kvindelige skønhed uden på denne måde at spille manden i hænde ved at blive et seksualobjekt.

Jeg tror, problemet skal søges i feminismens borgerlige rødder. I dag vil de fleste nok mene, at den hører til på venstrefløjen, men suffragetterne var ikke desto mindre pæne damer med hatte – de samme, som var på jagt efter faldne kvinder at frelse.

Det er da heller ikke en type, vi er helt ubekendte med i dag, som hidser sig gevaldig op over nøgne damer i reklamer, og måske ikke helt så meget over den stigende sociale ulighed i samfundet. Problemet er jo nemlig, at prostitution er en accepteret del af vores liberalistiske, såkaldt demokratiske, samfund.

Hvad er mest prostitution: At en kvinde trækker i lak og læder og koster rundt med en afdelingschef for tusind kroner i timen, eller at en spinkel ung pige bliver kostet rundt med og sat til at flytte tunge kasser i et supermarked – for der findes jo ikke længere noget ”svagt” køn, som bringebrede mænd behøver at føle sig foranlediget til at rejse sig op for i bussen – for hundrede? Svaret er naturligvis, at det ene erhverv ikke er mere forkasteligt end det andet, så længe det er frit valgt af den, der udøver det, og ikke går ud over nogen.

Sådan er det ikke i et (tør vi sige det?) kapitalistisk samfund, modsat et, hvor samfundsgoderne er ligeligt fordelt, så at ingen behøver at føle sig forpligtet til at rense andres lokummer. Ligeløn for lige arbejde – men hvorfor ikke for alt arbejde?

Ville det få højesteretssagføreren til at vælge at blive ufaglært arbejder? Og hvis førstnævnte virkelig er så meget mere værd for samfundet, burde man måske sende sidstnævnte på pension.

Prostitution har ikke noget med sex at gøre — kun udbytning. Så bekæmp udbytningen og lad luderen være i fred!

The following two tabs change content below.
Erwin Neutzsky-Wulff
Erwin Neutzsky-Wulff karakteriseres oftest som Danmarks eneste eller bedste bud på en kultforfatter. Det forlyder dog, at der også er andre danske forfattere, der bliver taget alvorligt.
Erwin Neutzsky-Wulff

Nyeste indlæg af Erwin Neutzsky-Wulff (se alle)

Har du noget at bidrage med?