Hvorfor tager vi på festival? Vi kan også høre musik derhjemme. Gå til koncert på Vega. Drikke os stive med naboerne. Have dårlig sex på et offentligt toilet i Viborg. Aha… Det er fordi vi vil have det hele, på én gang. I flere dage. Indtil vi glemmer at vi ikke har skiftet underbukser og er ligeglade med ølskjoldene på blusen. Men hvorfor vil vi det? Hvorfor er vi alle sammen pludselig så forhippede på et orgie midt i det hele?

De søde grunde er at vi er blevet færdige med forårets eksamener. Sommeren begynder. Ferien begynder. Verden og historien synes igen åben for at ikke alt er helt ad helvedes til.

Det er den forklaring vi giver os selv og hinanden. Livet smiler af os og vi smiler tilbage med en Roskilde billet. My ass. Livet griner hånligt af os og vi sender en lårtyk stråle af bræk tilbage.

Hvis vi spørger Kirkegaard så handler det lige netop om at give fingeren til vores eget bevidste liv. Vores overvejelser, vores tanker, vores fornemmelse for rigtigt og forkert. Alt det, som Kierkegaard opsamler med ordet ånd. Ud med ånden og ind med drifterne.

Hvis festivallivet er tiltagende i popularitet — og det er der noget, der tyder på at det er, selv politikerne har i dag brug for en festival på Bornholm — så er det givetvis fordi, vi ikke kan holde vores egen hyperrationelle virkelighed ud. Roskilderusen består først og fremmest i friheden fra at tænke. Det er på Roskilde vi giver os hen til den rene sanselighed. Det er her vi ryger os skæve, der er her vi har dårlig sex i et telt i en sovepose, og det er ikke mindst her, vi hører musik og bliver edderspændt rasende over dem, der taler lidt for højt ved siden af os. Hvorfor? Fordi deres samtale på ubehagelig vis minder os om det, vi lige var godt i gang med at glemme: vores tanker.

Ånden vender tilbage

Hvis Kierkegaard har ret, så har han helt sikkert også ret i den efterfølgende analyse. For det som Kierkegaard bemærker, er, at selve denne radikale afvisning af ånden, på en måde står som en ren bekræftelse af det, som den afviser. Den rene sanselighed bliver, når den føres til sin ekstrem, næsten åndelig. Hvordan skal det forstås? I første omgang på den måde, at denne insisteren på den rene musik, den rene sanselighed, fungerer som en meget direkte bekræftelse af forskellen mellem sansning på den ene side og tænkning/ånd på den anden. Den forførelse som Don Juan tilbyder, er også netop, først og fremmest en mulighed for modstand mod ånd. Vi kaster os efter ham i håbet om, at han kan befri os fra vores egne tanker. Hvis vi imidlertid kigger idehistorisk på den skarpe sondring mellem sansning og ånd, så er den på ingen måde uskyldig, hvilket Kierkegaard er hurtig til at bemærke. Den hører netop til under en bestemt opfattelse af mennesket, som i særdeleshed blev formet af kristendommen. Her blev forskellen mellem sansning og ånd etableret på den mest brutale måde man kan tænke sig, derved, at sanseligheden konsekvent blev identificeret med synd. Det som Don Juans forføreriske musik gør, er kort sagt at tage synden på sig fuldt og helt. Svælge i den. Don Juan siger. “Nå så det her skal forestille at være syndigt? Så skal jeg nok vise jer, hvordan man kaster sig ud i det!” Men i og med at han gør det, er han også fanget i nettet, for det er en sanselighed forstået på kristendommens præmisser, som han kaster sig ud i. Han er blot det fotografisk negative billede af en helgen. På den måde vender ånden tilbage. I den sondring mellem ånd og sanselighed, som Kierkegaards Don Juan opererer med, er det hele tiden ånden der er det bestemmende overbegreb, uanset hvor meget Don Juan vælger sig sanselighed.

Man kan ikke sige noget lignende om vores Roskilde-iver. Uanset hvor meget vi kaster os ud i det orgie af følelser og liv, som festivalen tilbyder, så bliver det som regel ved med at være temmelig tænkt. Kontrolleret vildskab på en mark.  Og før vi ser os om, står vi selv og taler belevent om et eller andet interessant, mens en anden irriteret prøver at høre en koncert ved siden af.

The following two tabs change content below.

Bibelskolen

Nyeste indlæg af Bibelskolen (se alle)

Har du noget at bidrage med?